Olen lapsesta asti kiinnostunut tietokoneista, joten luonnollisesti aloin kiinnostumaan myös koodaamisesta. Olen vuodesta 2018 asti harrastanut koodausta. Olen itsekseni tutkinut monia koodaukseen liittyviä seikkoja, opetellut monia eri koodikieliä ja tehnyt itselleni pieniä ohjelmia.
Tällä sivulla esittelen joitain minun isompia projekteja.
Kun retropelejä pelaa moderneillä näytöillä, pelin ympärillä yleensä näkyy mustat reunukset. Tämä johtuu siitä, koska pelin kuvasuhde ei vastaa näytön kuvasuhdetta.
RetroArch on emulaattorikäyttöliittymä, josta löytyy ominaisuuksia, millä saa nämä mustat reunukset näyttämään vähemmän tylsältä. Ensimmäinen vaihtoehto on päällyskuvan käyttäminen ja toinen on GLSL-varjostimen käyttäminen.
Sain yhtenä päivänä idean tehdä itselleni omanlaiset animoidut reunukset hyödyntäen varjostimia. Katsoin netistä ohjeita ja videoita, kuinka GLSL toimii, ja ennen pitkää sain luotua itselleni nätit reunukset! Lisaominaisuutena reunusten väriä, kirkkautta, kuvasuhdetta ja sijaintia saa säädettyä.
Käytetty kieli: GLSL
Tämä on tekemäni Discordissa ja Twitchissä toimiva chattibotti. Sillä on monta hyödyllista ja hassua toimintoa, lista alhaalla:
Käytetty kieli: Javascript
Kun aloin pelaamaan Tetristä kilpailullisesti vuonna 2020, halusin tehdä oman Tetris-kloonin. Kehitys alkoi käyttäen Unity-pelimoottoria, mutta se myöhemmin siirrettiin Godot-mottooriin. Minä tein koodin ja musiikin, ja kaveri teki grafiikat.
Tämän projektin laajuutena oli muuta kuin yksinkertainen Tetris-klooni. Monissa Tetris-klooneissa on se ongelma, että ne eivät aina seuraa samoja sääntöjä kuin viralliset Tetris-pelit. Halusin minun peliini samat säännöt, mitkä virallisissa peleissä on, kuten palikoiden väri, randomisointi ja vierituslogiikka. Lisäksi halusin ominaisuuksia, jotka parantavat kilpailullista pelaamista. Sunnittelin pelin niin, ettei viiveitä ole ollenkaan. Kun siirrät palikkaa vasemmalle tai oikealle ja pidät näppäintä alhaalla 0,25 sekuntia, palikka siirtyy välittömästi vasempaan/oikeaan reunaan. Heti kun palikka lukittuu, seuraava palikka lähtee peliin välittömästi.
Sain projektin kehityksen hyvään vaiheeseen, mutta sitten tajusin, että jos aion julkaista tämän nettiin, niin voi ilmeentyä mahdollinen tekijänoikeusongelma. The Tetris Companyn tiedetään poistaneen monia Tetris-klooneja, jopa tilanteissa, missä tavaramerkkejä ei ole rikottu. Tämän takia päätin keskeyttää Chiptriksen kehityksen. Riski on liian korkea näin laajalle projektille.
Käytetyt kielet: GDScript, C#
Tämä on Gameboy-peli, joka kertoo Jasper-nimisestä paksusta kissasta. Hänen täytyy kerätä H-kirjaimia kasvattaakseen massaansa, mutta täytyy varoa G-kirjaimia tai muuten hän kuolee häpeään. Pelin idea perustuu kaveripiirini inside-vitseihin, eli jos tämä kuulostaa järjettömältä, nyt tiedät miksi.
Tämä on ihan aito Gameboy-peli, eli on teoriassa mahdollista laittaa tämä Gameboy-kasettiin ja pelata peliä oikealla Gameboy-konsolilla! Peli tietenkin pyörii myös emulaattoreilla.
Käytetty kieli: C